psiholog Bucuresti Carmen POPA +40 723 572 222 home page:
Imaginea corporala | Psiholog Bucuresti

Imaginea corporala


tulburari alimentareImaginea corporala este un concept care se refera la sentimentele, atitudinea si perceptiile vis-a-vis de propriul corp (forma, dimensiuni, greutate) si de aspectul fizic. S-a dovedit deja ca imaginea corporala este un factor important in dezvoltarea tulburarilor alimentare, dereglarea acesteia marind riscul aparitiei infometarii si bulimiei.

Imaginea corporala poate fi evaluata pe cateva niveluri ale sale:

-          Nivelul perceptiv (imaginea corporala perceptiva): perceptia imaginii corporale arata cat de acurat isi estimeaza persoana dimensiunile corporale. Uneori aceasta perceptie poate sa nu fie o reprezentare corecta a realitatii, de exemplu, o persoana se poate percepe a fi ‘grasa’ cand, in realitate poate fi sub greutatea normala.

-          Nivelul afectiv (imaginea corporala afectiva): nivelul de satisfactie/nemultumire pe care il experimenteaza persoana, vis-a-vis de aspectul fizic, greutate, forma, parti ale corpului. Pot exista lucruri pe care o persoana sa le placa sau displaca referitor la modul in care arata

-          Nivelul cognitiv (imaginea corporala cognitiva): gandurile si convingerile pe care le are o persoana vis-à-vis de imaginea corporala si de importanta acesteia in definirea de sine. Cateva exemple: ‘sunt prea gras/mare’, ‘cu cat sunt mai slaba, cu atat sunt mai frumoasa’, ‘cu cat imi dezvolt mai mult muschii, cu atat arat mai bine’, ‘trebuie mereu sa fiu in standarde’, ‘trebuie sa arat perfect, de fiecare data’,…

-          Nivelul comportamental: actiunile pe care le intreprinde persoana, determinate de celelalte niveluri ale imaginii corporale. Pot fi comportamente distructive, precum tulburarile alimentare, exercitiile excesive (cu scopul de a schimba aspectul fizic), izolarea (cu scopul de a evita expunerea la privirile celorlalti).

Am putea include in acest dereglari ale imagini de sine nemultumirea constanta fata de aspectul fizic, supra-investirea aspectului fizic, ca importanta, in identitatea de sine.

Ce anume determina o persoana sa se focalizeze intr-atat asupra aspectului fizic, incat ajunge sa-si cauzeze chiar  probleme de sanatate?

-          Promovarea de catre moda si de catre media a unor imagini nerealiste si foarte stilizate de frumusete si a modelului de femeie filiforma/barbat musculos ca tipare ideale sau ‘forme perfecte’, precum  si supra-investirea aspectului fizic (suntem bombardati continuu cu mesaje de tipul forme perfecte = succes, fericire, iubire, si cine nu-si doreste sa fie acceptat, iubit, implinit?)

-          Influenta familiei, prietenilor, persoanelor semnificative, colegilor asupra modului in care o persoana se percepe (e.g., feedback-ul negativ, ironia, apropo-urile, ‘glumitele’), asupra valorilor si modelelor de viata (e.g. membri din familie care tin diete in mod repetat pentru pierderea in greutate, controlul strict al caloriilor, centrarea pe aspectul fizic, convingerile si valorile promovate de families i de mediu…)

-          Daca aspectul fizic este folosit excesiv ca sursa a definirii de sine, atunci persoana in cauza se vede nevoita sa se incadreze standardelor de frumusete promovate

Demersul terapeutic pentru tulburarile alimentare trebuie sa tina cont de aceste dereglari ale imaginii corporale si de nivelul stimei de sine.

Ghid Self-Help:

-          Centrati-va pe calitati, pe abilitati, pe talente si dati-le valoare. Astfel stima de sine va avea si alte ‘surse’, nu doar aspectul fizic si veti invata sa va acceptati, sa va apreciati pe de-a intregul, ca persoana, si nu doar din punct de vedere fizic.

-          Evitati dialogul interior autocritic, negativ. Spuneti-va mesaje pozitive zilnic (de apreciere, de felicitare…)

-          Evitati raportarea la modelele ideale promovate, precum si compararea cu altii. Fiecare este unic. Invatati sa va apreciati unicitatea – diferentele va fac special. Deveniti constient de diversitatea formelor corporale din jurul vostru. Asa cum nu putem avea toti aceeasi inaltime, nu putem avea nici aceeasi greutate sau forma a corpului. Diversitatea este normala

-          Inainte sa acceptati un standard de frumusete, chestionati-l; in ce ‘masura’ vi s-ar potrivi?

-          Setati-va scopuri pozitive si sanatoase ( e.g. o stare de sanatate buna, o conditie fizica buna), in locul celor centrate pe pierderea greutatii, care pot aduce cu sine frustrare; la urma urmei, cine isi doreste sa piarda?

Daca te simti nemultumita/nemultumit de propriul corp sau observe ca incepi sa dezvolti obiceiuri nesanatoase de hranire sau de practicare a exercitiilor fizice, apelarea la serviciile psihologice poate fi o idee buna. Un demers terapeutic te poate ajuta, printre altele, sa schimbi convingerile negative si comportamentele legate de imaginea corporala. Imaginea corporala nu este decat unul din elementele de sprijin ale stimei de sine, iar masura importantei pe care i-o acordati spune ceva despre Dvs. Este util sa constientizati si sa intelegeti propriile mecanisme de legatura dintre imaginea coporala si stima de sine, mecanisme inconstiente ce intretin comportamentele distructive care nu sunt decat partea vizibila.

Comentariile sunt blocate.

Carmen POPA psiholog Bucuresti +40 723 57 22 22 home page: