psiholog Bucuresti Carmen POPA +40 723 572 222 home page:
Gestionarea conflictului in relatia de cuplu | Psiholog Bucuresti

Gestionarea conflictului in relatia de cuplu


gestionarea conflictuluiGestionarea conflictului

Conflictul in sine nu este o problema, ci modul in care este gestionat. De asemeni, evitarea continua a conflictelor in relatia de cuplu conduce, cu timpul, la scaderea nivelului de satisfactiei si a intimitatii, prin distantarea si lipsa comunicarii pe care le poarta cu sine.

De fiecarea data cand cei doi parteneri reusesc sa gestioneze si sa resolve o situatie conflictuala, efectul este de crestere a intimitatii, a intelegerii, a apropierii.

Prin urmare, conflictul constructiv este una din situatiile care intaresc coeziunea unui cuplu, iar conflictul distructiv este o amenintare pentru ‘sanatatea’ relatiei de cuplu si care, cu timpul, duce la erodarea ei.

In consecinta, solutia este gestiunea conflictului.

Gasiti mai jos cateva sugestii pentru a gestiona in mod constructiv un conflict si a ajunge

-          Prezentati situatia asa cum se vede de la dvs si asumati-ve punctul de vedere (folositi ‘din punctul meu de vedere…’, ‘ mie imi pare…’, ‘eu cred ca…’), in locul folosirii expresiilor generale (‘situatia este…’, ‘sunt probleme de…’) sau a enunturilor la adresa celuilalt (‘tu esti…’, ‘trebuia sa faci…’)

‘relatia noastra e tensionata si trebuie sa faci ceva’ -> ‘ma simt tensionata si mi-ar fi de ajutor sa ma intrebi mai des cum ma simt si daca am nevoiede ajutor’

De asemeni, concentrati-va asupra propriului comportament, ganduri si emotii, in loc de a va centra pe comportamentul celuilalt:

‘nu-ti pasa de nimic’->’ma simt singura in relatia asta, ca si cum tie nu ti-ar pasa de nimic’

-          Evitati presupunerile la adresa celuilalt (‘tie nu iti pasa’, ‘eu cred ca tu nu mai vrei sa continuam’, ‘stiu ce vrei sa faci’)

-          Evitati generalizarile (‘niciodata nu m-ai intrebat…’, ‘intotdeauna astepti sa fac eu totul’)

-          Comunicati-va reactia la comportamentul celuilalt si nevoia, evitand a acuza:

‘cand ai spus… m-ai ranit’->’cand ai spus…, m-am simtit ranita si as fi avut nevoie de la tine de…’

-          Vorbiti la modul concret si nu la unul general:

‘ai putea sa ma ajuti si tu’-> ‘am nevoi ca o data/saptamana sa facem impreuna cumparaturile, sa dai cu aspiratorul si…’

-          Nu vorbiti peste celalalt sau in paralel, ci ascultati cu adevarat punctul acestuia de vedere

-          Cautati sa nu va justificati atunci cand raspundeti, ci sa va sustineti punctul de vedere si sa popuneti o solutie:

‘nu m-ai ajutat aseara sa strang masa’

‘am fost obosit si trebuia sa-l sun pe…’ ->’m-am gandit ca te descurci. Atunci cand ai nevoie de ajutor, te rog sa imi spui si o sa o fac’

-          Nu parasiti discutia fara a preciza ca o veti continua sau ca aveti nevoie de timp de gandire

-          ….si, important, atunci cand intrati intr-o discutie, definiti-va intentia interiora

De retinut, conflictul  constructiv este orientat pe un subiect anume si pe rezolvarea lui, iar cel distructiv pe presoana celuilalt si pe descarcarea emotiilor negative (frustrare, furie).  Pe parcursul conflictului constructiv tensiunea scade, in timp ce in cel distructiv tensiunea creste, iar acesta escaladeaza.

Desi sunt simple aceste sugestii, de regula nu sunt usor de aplicat, intrucat atunci cand intram intr-un conflict avem deja tensiuni interioare aflate la un anumit nivel de intensitate si daca suntem atenti la intentia pe care o avem, aceea e de obicei de a disputa, de a ne ‘descarca’ pe celalalt si nu de a rezolva.

Folosind aceste sugestii constant, veti reusi sa va gestionati mai bine propriile emotii si sa intrati intr-o discutie cu intentia de a rezolva si nu doar de a disputa, ii veti da si celuilalt spatiu de discutie pentru a-si exprima punctul de vedere si a propune solutii, reusind sa va conectati la celalalt.

Ajutorul psihologic

Daca intampinati greutati in comunicare sau gestionare sau daca considerati mai potrivit sa incercati, mai intai, intr-un mediu securizant aceasta maniera de discutie impreuna cu un specialist, puteti apela la consiliere psihologica pentru a primi suport specializat.

Comentariile sunt blocate.

Carmen POPA psiholog Bucuresti +40 723 57 22 22 home page: